Gotland

Detta inlägg kommer lite sent, jag var på Gotland för 4 veckor sedan, men jag har varit en aning inaktiv så inlägget kommer först nu.

Under sommaren har jag jagat runt i Sverige på jakt efter nya regioner så när sambon föreslog att vi skulle åka till Gotland så tvekade jag inte en sekund, konstigt nog så kom hennes förslag utan mina influenser. En bilresa till Nynäshamn och en båttur över utan bil gav inte speciellt många unika zoner men ett par i Nynäshamn plockade jag ändå.

Väl i Gotland så möttes man redan i hamnen av zonen VisbyDocks så då blev man direkt invigd Gotlänning i chatten. Vi hyrde cyklar i närheten och cyklade till vårt boende i närheten utav HopsSchool. Eftersom det var min sambos resa i huvudsak (jag var glad över att få släcka denna regionen) så blev det inte speciellt mycket turfande under dagarna men Visby är inte speciellt stort så det tog endast ett par timmar att ta samtliga unika. Nedan följer ett par bilder från Visbys centrala zoner.

TallundZone

PowderTower

ChurchClint

Sambon kollar på blommor i närheten utav VisbyBotanic

Jag gav mig även på att ta zonen VisbyColdBath eftersom jag villa checka av samtliga unika zoner i centrala Visby. Till min besvikelse så var det inte mycket till vattenzon då jag kunde gå ut till zonen med telefonen ovanför vattenytan. Med mina 193cm så nådde vattnet till midjan på mig när jag stod i zonen.

Selfie i zonen VisbyColdBath

En och annan tur utanför de centrala bitarna blev det trots allt. Jag tog mig söderut en dag för att försöka checka av KneippCamp och Klintzone. Zonen KneippCamp gick jag bet på då man fick betala för att komma åt den, jag försökte mig på att smyga runt den och komma åt den från vattensidan men jag vågade mig inte på de branta bergsväggarna som var väldigt porösa. Klintzone var däremot inga problem och gav en väldigt fin utsikt över Gotland.

Naturliga hinder vid KneippCamp

Vy ifrån Klintzone

En annan dag tog jag mig norröver mot LummeCaves och plockade ett par andra längs vägen. Zonen Flounderbay gjorde verkligen skäl för sitt namn då man nästan kunde se tidvattnet täcka över halvön, jag hade tur som kom hit vid ebb men en annan dag får man nog vada ut.

Flounderbay

För att från denna zonen ta mig till stora vägen och VBYzone såg jag två alternativ, det mer givna (och tråkiga) var en rejäl uppförsbacke rakt upp ifrån Flounderbay men jag bestämde mig istället för att försöka mig på den mindre vägen som verkade finnas rakt österut från campingen en bit söder om EasyFlounder. Sagt och gjort så lyckades jag cykla igenom den första biten skog med lite svårigheter på min 5-växlade damcykel men när jag passerat den första bilvägen så möttes jag än en gång av naturliga hinder. Gotland är en väldigt klippig ö har jag fått erfara och mitt enda alternativ var att bära cykeln uppför en lång trätrappa, denna cykel väger en aning mer än cyclocrossen hemma så det blev lite utmaning. Uppför tog jag mig likväl och här uppifrån var det en fin vy.

Naturliga klipphinder

Vy över landskapet

Nedanstående skilt är fotograferad vid ett glasställe i närheten utav VBYzone, får en att fundera på om Gotländskan är nära besläktad med Holländska?

Holländska eller Gotländska?

Sammantaget gav Gotlandsbesöker mig 49 unika zoner och en unik region utöver en fantastisk vecka i underbar miljö.

Leave a Reply

