Cykla Karlstad till Kristinehamn

När jag skaffade min cyclocross i somras så fanns det en baktanke att välja den framför en mountainbike som kanske är lämpligare för Turf i stadsmiljö. Jag trodde nämligen att jag skulle få mer användning för den när jag inte turfade och kunna använda den till att bland annat hälsa på svärföräldrarna i Kristinehamn, detta var en sådan dag. Väldigt zonlöst längs med vägen men jag har lagt ut en del förslag som jag hoppas ska kunna bli verklighet. Även jag har sett diskussionerna om att Turf kanske inte är en dedikerad motionsapp men jag tycker det vore helt fel att motarbeta oss som ändå vill använda den som det.

Jag har provat att cykla denna väg en gång tidigare via Sverigeleden. Denna väg tog mig långt norrut över E18 och det kändes som en rejäl omväg jämfört med de 35 kilometer som E18 innebär. Denna väg kan ni se här:

https://www.runtastic.com/en/users/markus-nilsson-11/sport-sessions/269004019

Så istället för att följa Sverigeleden har jag försökt finna en väg som man kan hålla sig söder om E18 hela vägen. Denna gång lyckades jag hålla mig söder om E18 Karlstad-Skattkärr och Väse-Kristinehamn, så arbetet med att hålla sig på södra sidan hela vägen fortsätter men nu är jag en bit på vägen. Den vägen norr om E18 Skattkärr-Väse är inte så dum väg ändå med ett par riktigt fina ställen längs med vägen.

Kyrkan vid Östra Fågelvik

Runstenen vid Ve

Utsikt över Panken

Orten Ve

Den nya vägen jag provade mellan Väse och Stolpen var inte helt självklar. Jag hade spanat in den via Google maps men det är alltid en liten chansning eftersom kartorna inte alltid är uppdaterade. Om någon som läser detta och vill testa själv ska jag försöka förklara med lite bilder. Du passerar igenom Väse och fortsätter söderut förbi gamla skolan och skjutbanan.

Väses gamla skola

Väses skjutbana

Vidare fortsätter du längs med asfaltsbanan tills du kommer till denna korsning, där ska du svänga vänster. Ser du skylten Vägbom så har du kommit rätt, oroa dig inte, någon vägbom finns där ej.

Sväng vänster

Rätt väg utan bom

Denna väg består av sand, grus och sten så en racercykel kan jag inte rekommendera. Min cyclocross klarade det bra men en mountainbike är nog lämpligast, en odämpad mountainbike är nog det ultimata valet.

Lite offroadkänsla

När du tagit dig igenom skogen och passerat en rejäl bondgård kommer du kunna se en asfalterad väg som går norrut mot E18 under järnvägen. Följ denna tills du kommer fram till E18, där tar du grusvägen som går parallellt med den stora vägen. Denna väg används enbart av de lokala böndernas traktorer så den kan du välja säkert.

Cykelbana längs med E18

Denna väg följer du sedan raka vägen till Kristinehamn, efter Stolpen så kommer du in på Sverigeleden igen. Även efter denna väg finns det mycket vackert att se.

Nybyggd gång och cykelbro vid Rudsberg

Renoveringsobjekt

Bro över E18 vid Stolpen

Gammal väg, numera endast för fotgängare och cyklister vid Ölme

Om ni vill kolla på kartan var jag cyklade så kan ni följa nedanstående länk, ni kan bortse från små omvägar som ni kan se längs med vägen de beror på lite zoner 🙂

https://www.runtastic.com/en/users/markus-nilsson-11/sport-sessions/308685261

One thought on “Cykla Karlstad till Kristinehamn

  1. Jag cyklade från Karlsborg till Karlstad typ 1957. På en treväxlad cykel där bara trean funkade. Såg inte en enda zon längs hela vägen. Men jag hade ju ingen telefon så …

Leave a Reply

